Uncategorized

Red-Med raidehanke harkinnassa

Ariel - Israelista suomeksi

Kiinalaishanke “Belt and Road Initiative” (BRI) vahvistaa Lähi-idän asemaa kriittisenä idän ja lännen välisen kauppareitin solmukohtana. Yksi osa tätä kokonaisuutta on Eilatin ja Ashodin satamat yhdistävä nk. Red-Med raideprojekti. Alustavasti hyväksytty hanke odottaa nyt lopullista rahoituspäätöstä.

Taatakseen luotettavan reitin kiinalaisille kaupallisille kuljetuksille Punaiselta mereltä Välimerelle Peking on investoimassa alueelliseen merikuljetus ja rautatieinfrastruktuuriin Kiinan yhdistämiseksi Eurooppaan Lähi-idän kautta. “Belt and Road Initiative” (BRI) -hankkeen tavoitteena on luoda vientireitti täydentämään Suezin kanaalia, johon Kiina toistaiseksi on yksinomaan tukeutunut kuljetuksiinsa Eurooppaan.

new AI350 km pitkä Red-Med raidehanke sisältää 63 siltaa – yhteispituudeltaan 4.5 km – ja viisi tunnelia – yhteispituudeltaan 9.5 km. 250-300 km:n tuntinopeudella kulkevien junien tarkoitus on kuljettaa sekä matkustajia että lastia. Hankkeen kustannusarvio on NIS 25-50 miljardia eli noin 6.5-13 miljardia US$. Kuljetusten on tarkoitus alkaa viisi vuotta rakentamisen jälkeen.

Paitsi Kiinan vientitarpeita Red-Med raidehanke satamakunnostuksineen voi palvella myös Israelin maakaasusektoria. Ashodin ja Eilatin välisen maakaasuputken valmistuttua itäisen Välimeren kentiltä pumpattava…

View original post 127 more words

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s