Black Sea region, konfliktit

Asekauppa: Odessan verkosto

Edellisessä artikkelissani – Arms Trade: The Crux Of The MIC käsittelin kansainvälistä asekauppaa kahden maailman merkittävimmän sotilasvallan, USAn ja Venäjän, vientikohteiden näkökulmasta. Kokonaiskuva asekaupasta on paljon laajempi kun mukaan otetaan peiteoperaatiot, salakuljetus, bulvaanien käyttö ja vastaavat käytänteet. Yksi esimerkki läntisistä käytänteistä on kuvattuna artikkelissani – U.S. Recycles Its Old Balkan Practice With Syria . Uusin kirjoitukseni Arms Trade: Odessa Network on puolestaan yksi esimerkki Venäjän toteuttamasta toimintatavasta.

Vuonna 2012 Farley Mesko and Tom Wallace – C4ADS tutkimustiimin analyytikot alkoivat selvittää ukrainalaislähtöisten yksilöiden ja logistiikkayhtiöiden osuutta venäläis- ja ukrainalaisaseiden vientiin. Tutkijat kävivät läpi 43 erillistä laivakuljetusta jotka toimittivat aseita vähintäänkin 21 eri maahan. Laivakuljetukset lähtivät Odessasta liki sata kilometriä pohjoiseen sijaitsevasta Oktyabrskin satamasta . Mainittu satama oli vielä ainakin viime vuonna täysin Venäjän kontrolloima ja jo neuvostoaikana rakennettu nimenomaan palvelemaan asekauppaa.

Tutkimustyön tuloksena syntynyt raporttiThe Odessa Network: Mapping Facilitators of Russian and Ukrainian Arms Transfers  esittelee hyvinkin vaikeaselkoisen läpikuultamattoman järjestelmän jonka tutkijat nimittivät Odessan verkostoksi.

Odessan verkosto

Raportin Odessan verkosto on löysä kokoelma logistiikkayhtiöitä palvellen Venäjän ja Ukrainan hallituksia ja valtion asevientiyhtiöitä kuten Rosoboronexport and Ukrspetsexport.. Palvelujen monipuolistamiseksi nämä yhtiöt käyttävät myös EU-alueen alihankkijoita ja kuljetusten turvaamiseksi mm merirosvoukselta useita yksityisiä merenkulkuun erikoistuneita turvayhtiöitä joissa usein on miehityksenä venäläisiä sotaveteraaneja. Odessa verkosto ei siis ole yhtenäinen hierarkinen organisaatio vaan pikemminkin yksilöiden ja yhtiöiden asevientiin erikoistunut yhteistoimintaklusteri. Pääosa logistiikka ja kuljetusyhtiöistä sijaitsee Odessassa mutta turvapalvelujen ohella esimerkiksi rahoituspalvelut – joku voisi väittää rahanpesu – on ulkoistettu Latviaan ja edelleen mm Panamaan.

Odessan verkosto kuvaa vain osaa Venäjän aseviennistä. Esimerkiksi norjalaisyhtiö Eide Marine Services toteuttaa sellaisia vientitoimituksia johon Odessa verkoston alukset eivät sovellu. Tällaisia ovat olleet esimerkiksi Kilo-luokan sukellusveneiden vienti Kiinaan ja Tarantul-luokan ohjusveneiden sekä Gepard-luokan fregattien toimitukset Vietnamiin.

Merikuljetusten ohella asevientiä tapahtuu mm maan- ja rautateitse esimerkiksi Kazakstaniin, Su–30 MK2 ja Su–27 SKM hävittäjäkoneet Indonesialle puolestaan toimitettiin perille An-124 kuljetuskoneella.

Connections

Odessan verkoston toiminta ei olisi mahdollista ilman henkilökohtaisia ja taloudellisia suhteita Venäjän ja Ukrainan hallitustason virkamiehiin. Raportin mukaan verkoston merkittävin pääoma onkin yhteydet. Kun kyse on ollut miljardien eurojen liiketoiminnasta ulottuvat nämä yhteydet korkeimmalle tasolle. Raportin alla oleva kaavio kuvaa osan tästä poliittisen puolen yhteysverkosta.

Kuvasuurennus myös TÄSTÄ .

Tekopyhät sanktiot

Ukrainan tilanne vaikuttaa asekauppaan eikä ainoastaan viennin osalta. Useilla kymmenillä Ukrainassa sijaitsevalla tehtaalla on alihankintasuhde Venäjän aseteollisuuteen; ukrainalaistehtaiden tuotannon korvaamisen on arvoitu maksavan Venäjälle lähes 23 miljardia ruplaa. Tämä alihankitayhteistyö on aikaansaanut lännen ajamien sanktioiden ja kovien puheiden valossa myös ironisia piirteitä. Ilma-alusten moottoreihin erikoistunut Motor Sich sijaitsee Dnepropetrovkin liepeillä Ukrainassa. Krimin haltuunoton aikaan ko yhtiö allekirjoitti uudistetun yhteistyösopimuksen Venäjän puolustusteollisuutta edustavan Rostecin kanssa.

Sanktioista ja tekopyhistä lausunnoista huolimatta ko yhtiö toimittaa häiriintymättä moottorit mm 63 venäläiselle Mi-17V helikopterille jotka puolestaan toimitetaan USAn tilaamina Afganistanin armeijalle. Näin siis yhdysvaltalaiset veronmaksajat sijoittavat 1.33 miljardia dollaria venäläishelikopterien valmistamiseen, vieläpä osin ukrainalaisosin, ja vientiin jopa niiden henkilöiden toimesta jotka esiintyvät myös USAn sanktiolistalla.

Edellä viitteenomaisesti esitettyjä teemoja käsittelen tarkemmin pääblogini kirjoituksessa

Arms Trade: Odessa Network .

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s