Vapaa liikkuvuus on tärkeimpiä ihmisoikeuksia ja passi on tärkein matkadokumentti siihen liittyvien viisumirajoitusten ohella. Passi myös kuvastaa yksittäisten valtioiden keskinäisiä suhteita ja aseman kansainvälisessä yhteisössä. Se miten laajalti passinhaltija voi hyödyntää liikkuvuuttaan yli rajojen asemoi eri valtioiden myöntämät passit keskinäiseen arvojärjestykseen.
Pohjautuen Henley & Partners -yhtiön kokoamaan dataan olen alla olevaan taulukkoon koonnut Balkanin osalta passirankingin perusteena niiden maiden määrä joihin kunkin passin haltija voi viisumivapaasti matkustaa. Kokonaiskuvan vuoksi olen liittänyt mukaan parhaat ja huonoimmat kolme sijoitusta maailmanlaajuisesti. Lisäksi mukana on parin viime vuoden aikana tapahtunut muutos.
Passport Rank 2014 – Balkans by Ari Rusila | |||
Rank | Passport of country | Visa free access to countries | 2014/ 2012 +o- |
1 | Finland, Sweden, UK | 173 | +3-4 |
4 | Denmark, Germany, USA, Luxemburg | 172 | +3-6 |
8 | Belgium, Italy, Netherlands | 171 | +3-4 |
21 | Greece | 167 | +3 |
31 | Slovenia | 155 | +4 |
46 | Bulgaria, Romania | 141 | +3-4 |
59 | Croatia | 129 | +10 |
71 | Serbia | 104 | +5 |
72 | Macedonia (FYR) | 103 | +6 |
74 | Montenegro | 98 | +4 |
80 | Bosnia-Herzegovina | 91 | +4 |
81 | Albania | 88 | +4 |
189 | Kosovo | 38 | +1 |
197 | Pakistan, Somalia | 32 | +1-4 |
199 | Iraq | 31 | +1 |
200 | Afghanistan | 28 | +2 |
Yleisesti ottaen vapaa liikkuvuus on jatkanut kasvuaan niin Balkanilla kuin muuallakin. Pari yksityiskohtaa kuitenkin pistää silmään. Kun Balkanin maiden ranking muutoin sijoittuu välille 21-81, löytyy Kosovo listan loppupäästä sijalta 189 häviten sijoituksessaan reilusti mm pohjois-Korealle, Jemenille, Myanmarille ja Syyrialle tai vielä uudemmalle Etelä-Sudanin valtiolle. Siis vaikka noin sata YK:n jäsenvaltiota on tunnustanut maan itsenäisyyden vain 38 on valmis päästämään kosovolaisia maahansa. Vertailukohdaksi voi ottaa vaikkapa Taiwanin jonka on tunnustanut vain 23 jäsenmaata mutta 130 maata toivottaa taiwanilaiset tervetulleiksi maahansa ilman viisumia. Mitä ilmeisimmin valtaosa maailan valtioista tuntee muodollisista tunnustuksista huolimatta maan todellisen luonteen kaatuneena tai rikollisklaanien kaappaamana luomuksena. (Tästä enemmän esim kirjoituksessani Captured Pseudo-State Kosovo). Ironisesti myönteisenä puolena voisi mainita, että Kosovon albaanien provinssista etnisesti puhdistamat ja Serbiasta turvapaikan saaneet serbit voivat passiensa puolesta matkata liki kolme kertaa vapaammin.
Toinen huomioni liittyy myös Kosovoon ja myös Bosniaan siinä mielessä että molempiin maihin EU ja kansainvälinen yhteisö on toistakymmentä vuotta tärvännyt miljari miljardin perään euroja yhteiskuntien rakennustyöhön ja demokraattisten hallintokäytäntöjen edistämiseen. Kun molemmat maat ovat sijoitukseltaan Balkanilla passirankingin surkeimpia yhdessä Albanian kanssa niin voi kysyä kansainvälisen yhteisön hankkeiden vaikuttavuuden perään koska ilman näitä tukimiljardeja sinnitelleet hajonneen Jugoslavian maat kaikki ovat kehittyneet passirankingissa Bosniaa ja Kosovoa paremmin.
Tätä aihepiiriä lähestyn laajemmin pääblogini kirjoituksessa
Passport Rank 2014: Balkans
Jossa tarkastelen myös laillisen passibisneksen poliittisia ja taloudellisia tekijöitä.